Arbeidsformer i faglærerutdanningen i formgiving kunst og håndverk – en introduserende og kvantitativ studie av studentenes erfaringer

Forfattere

  • Marte Sørebø Gulliksen
  • Finn Hjardemaal

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1052

Emneord (Nøkkelord):

Faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk, studentenes erfaring, kvantitativ studie, institusjonenes tilrettelegging av arbeidsformer

Sammendrag

Denne artikkelen presenterer fase 1 i et større fagdidaktisk forskningsprosjekt om arbeidsformer og innhold i faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Artikkelen har som mål både å introdusere problematikken på et mer gjennomgripende nivå, og å utforske kvantitativt studentbesvarelser innhentet i forbindelse med StudDataundersøkelsen. Problemstillingene er ”Hvilke arbeidsformer er representert i planverket for faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk?” og ”Hvilke arbeidsformer er empirisk sett tilstede i institusjonens studium i følge studentenes vurderinger slik det kan leses ut av deres responser i StudDataundersøkelsen?”. Analysene av materialet tyder på at fagplanene ser ut til å ha en vektlegging på studentenes individuelle kompetansebygging og et fokus på individuelle arbeidsformer. I utdanningen, derimot, står arbeidsformer som har et hovedfokus på det kollektive, sterkere, slik studentene rapporterer at de opplever det.

Nedlastinger

Publisert

2010-12-15

Hvordan referere

Gulliksen, M. S., & Hjardemaal, F. (2010). Arbeidsformer i faglærerutdanningen i formgiving kunst og håndverk – en introduserende og kvantitativ studie av studentenes erfaringer. Acta Didactica Norge, 4(1), (Art. 9, 25 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1052

Utgave

Seksjon

Artikler