Written argumentation - online and off. A study of addressivity in argumentative students texts
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.4727Emneord (Nøkkelord):
Writing, communication, argumentation, audience, addressivity, rhetoricSammendrag
Abstract:
Research shows that teachers find it hard to teach students to argue in writing. In this article we investigate how students in upper secondary school argue in two different communicative settings, and how the intended audience may have influenced the way students construct their arguments.
A class of students in the subject social science was instructed to write a text where they argue for how we may best prevent crime. The text was to be handed in as homework within the week. At school, the same students were instructed to write a text in an online discussion forum about a topic relevant to social science, where they argue for their opinion. We collected 34 texts from 17 students in one class, one from each of the two communicative situations.
Our findings show that when arguing for the teacher the students tended to argue with intellectual appeal, using data from reliable sources. When they write for the general public online, they tend to argue with emotional appeal, using data from their own values instead of other sources.
Our findings may contribute to improve the teaching of written argumentation, and our article may be a contribution to the debate about authentic writing situations, currently taking place among writing researchers across the world.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.