Introducing Intercultural Learning in a New Nordic Master’s Program
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1067Emneord (Nøkkelord):
Interkulturell læring, Interkulturell kompetanse, Interkulturell kommunikasjon, FremmedspråksdidaktikkSammendrag
This article presents the rationale behind a 10 ECTS course in “Intercultural learning” which is an integral part of a new master’s program for teachers of English and German at Østfold University College: “Fremmedspråk i skolen”. We present the content and organization of the course. Furthermore, we reflect on the students’ own intercultural learning by analyzing two types of data: the students’ comments on the course blog and their final reflection notes. Finally, we discuss the students’ learning in the light of their ability to relate to various concepts of culture. The theoretical discussion of the concepts of culture is based on literature on two different approaches to culture, namely more simplistic and essentialist ideas of nationality and ethnicity on the one hand and more theoretically founded ideas of cultural complexity on the other. We found many good reasons for choosing an eclectic approach to language didactics which combines old and new approaches to the concept of culture. With regard to the students’ own intercultural learning, it is difficult to find an unequivocal answer to the question of how much they learned. What we can say is that the students show many signs of improved intercultural competence. Moreover, almost all the teachers among these students claim that they make use of their intercultural knowledge in the classroom by combining their language teaching with more intercultural learning than before.Nedlastinger
Publisert
2011-12-11
Hvordan referere
Dypedahl, M., & Eschenbach, J. (2011). Introducing Intercultural Learning in a New Nordic Master’s Program. Acta Didactica Norge, 5(1), (Art 8, 20 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1067
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.