School leadership and multilingualism
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1085Emneord (Nøkkelord):
School leadership, linguistic diversity, upper secondary schoolSammendrag
The purpose of this article is to explore school leaders’ perceptions about multilingualism with regard to learning and social integration for minority students in an upper secondary school. The analysis is based on interviews with school leaders and a social adviser. For the analysis, I used traditional methods of qualitative analysis with a to-and-fro process between the field data and key theoretical points. The findings are discussed within an inclusive leadership approach and they suggest that there is little support for the use of minority students’ first language for learning. There are also indications of a lack of common vision and shared understanding of multilingualism among the school leaders. The study contributes to the field of research by combining a critical school leadership approach with research on knowledge about multilingualism with regard to learning and social integration for minority students.Nedlastinger
Publisert
2012-11-02
Hvordan referere
Andersen, F. C. (2012). School leadership and multilingualism. Acta Didactica Norge, 6(1), (Art. 16, 18 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1085
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.