Working with Mathematics and Science Teachers on IBL Approaches: Teacher Concerns [VISIONS 2011: Teacher Education]
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1086Emneord (Nøkkelord):
Matematikkdidaktikk, Naturfagsdidaktikk, HoldningerSammendrag
This paper reports on mathematics and science teachers’ beliefs concerning the use of inquiry-based teaching strategies. Two different surveys were conducted: one with 24 teachers who were to become future instructional leaders; and one with 75 teachers as part of an international baseline study. We found that teachers in Norway would like to use more IBL strategies in their day-to-day teaching. They were also asking for more, and more relevant, continuous professional development courses. Textbooks were not seen as a main hindrance to the use of IBL, but these would need to include more IBL approaches. Even if the curriculum, particularly in the natural sciences, did not represent an important hindrance, in their view, it would need to advocate IBL more explicitly. The results provide deeper insights into teacher beliefs related to IBL, in particular the constraints that prevent them from working in such a manner, and into potential ‘openings’ for using IBL to enhance pupil engagement and deeper learning. Methodologically, the study uses a quantitative approach to investigate teacher beliefs related to IBL that adds to the literature in the field.Nedlastinger
Publisert
2012-11-02
Hvordan referere
Sikko, S. A., Lyngved, R., & Pepin, B. (2012). Working with Mathematics and Science Teachers on IBL Approaches: Teacher Concerns [VISIONS 2011: Teacher Education]. Acta Didactica Norge, 6(1), (Art. 17, 18 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1086
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.