Lærebokas dominerende posisjon i historieundervisningen - bare for elevenes skyld?

Forfattere

  • Nils Martinius Justvik Universitetet i Agder

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1098

Emneord (Nøkkelord):

Læreverket, "vite-at"- kunnskap, vite-hvordan"-kunnskap, historiebevissthet

Sammendrag

Spørsmål stilles ved historielæreres holdninger og bruk av læreverket i forberedelsen av undervisningen og i selve undervisningen. Sju intervjuer med historielærere i vgs. er empirien. Svært mye av lærernes forberedelse for undervisningen og selve undervisningen kretser omkring spørsmålet: Hvordan presentere lærebokstoffet på en slik måte at elevene får med seg kunnskapen – “vite-at”-kunnskapen. Til tross for denne læreboksentrereingen henter lærerne stoff utenfor læreverket. Metodekunnskapen - "vite-hvordan" viser seg å utgjøre en utfordring for lærerne som ikke alltid får tid til dette. Læreplanpunktet ”presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlingen” er framme hos alle lærerne. Dette vitner om en praksisnær relisering av historiebevissthetsdidaktikken.

Forfatterbiografi

Nils Martinius Justvik, Universitetet i Agder

Institutt for religion, filosofi og historie Førsteamanuensis i historie

Nedlastinger

Publisert

2014-06-18

Hvordan referere

Justvik, N. M. (2014). Lærebokas dominerende posisjon i historieundervisningen - bare for elevenes skyld?. Acta Didactica Norge, 8(1), Art. 6, 20 sider. https://doi.org/10.5617/adno.1098

Utgave

Seksjon

Artikler