Religion in Textbooks and among Young Buddhists, Hindus and Muslims: A Comparative Study
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1104Emneord (Nøkkelord):
religion, læreboktolkning, elevforutsetninger, kultur,Sammendrag
This article presents three studies of religious beliefs and practices among young Norwegian Muslims, Buddhists and Hindus related to the presentation of these religions in religious education textbooks. Drawing on analyses of textbook presentations and group interviews with young informants from the three religions, the studies show that there are similarities as well as divergences between the textbook presentations and the descriptions given by the informants. By showing how textbooks may emphasize aspects of religions that the informants find marginal or exotic, this article adds to the understanding of the complex challenges posed to religious education by an increasingly multicultural context.Nedlastinger
Publisert
2014-12-16
Hvordan referere
Vestøl, J. M., Gundersen, K., Kristiansen, H. H., & Samdal, A. G. (2014). Religion in Textbooks and among Young Buddhists, Hindus and Muslims: A Comparative Study. Acta Didactica Norge, 8(1), Art. 12, 17 sider. https://doi.org/10.5617/adno.1104
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.