Lesing av delvis motstridende tekster i syvende klasse

Forfattere

  • Wenke Mork Rogne Høgskulen i Volda
  • Helge I. Strømsø Universitetet i Oslo

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1110

Emneord (Nøkkelord):

multiple tekster, fritidslesevaner, leseferdigheter

Sammendrag

I denne artikkelen ser vi på hvilken type informasjon elever i 7. klasse vektlegger for å konstruere en sammenhengende oppsummering av fire til dels motstridende tekster. Elever møter ofte flere tekster om samme tema – multiple tekster – og vi trenger økt kunnskap om hvordan de leser slike tekster. Elevene leste fire ulike tekster om en sykkelulykke. Tekstene presenterte informasjon som var delvis sammenfallende på tvers av alle tekstene, og delvis motstridende informasjon som innebar at enkelte tekster ga ulike beskrivelser av hendelsesforløpet. Vi testet elevenes ordavkodingsferdigheter, fikk dem til å fylle ut et spørreskjema om lesevaner og vi innhentet elevenes resultater på Nasjonal leseprøve. Etter lesing ba vi elevene gi en oppsummering av sykkelulykken. Elevene gjenga relativt mer sammenfallende informasjon enn motstridende informasjon. Gode resultater på Nasjonal leseprøve ser ut til å ha en sammenheng med elevenes ferdigheter i å konstruere en sammenhengende forståelse av de fire tekstene. Elever som oppga å lese mye på Internett hadde imidlertid fått med mindre av informasjonen som var felles for de fire tekstene i sine oppsummeringer. Vi fant også en negativ sammenheng mellom fritidslesing på Internett og resultatene fra Nasjonal leseprøve. Samlet sett indikerer resultatene at når elevene skal skape sammenheng mellom flere delvis motstridende tekster, så blir sammenfallende informasjon vektlagt mer enn motstridende informasjon. Dessuten ser det ut til at de elevene som bruker mest fritid til å lese på Internett, sliter mer med å sammenfatte innholdet i de fire tekstene enn de andre elevene.

Forfatterbiografier

Wenke Mork Rogne, Høgskulen i Volda

Phd-stipendiat Avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning

Helge I. Strømsø, Universitetet i Oslo

Professor på Pedagogisk forskningsinstitutt

Nedlastinger

Publisert

2013-06-03

Hvordan referere

Rogne, W. M., & Strømsø, H. I. (2013). Lesing av delvis motstridende tekster i syvende klasse. Acta Didactica Norge, 7(1), (Art. 3, 17 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1110

Utgave

Seksjon

Artikler