Metakognisjon om språk og språklæring i et flerspråklighetsperspektiv

Forfattere

  • Åsta Haukås Universitetet i Bergen

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1130

Emneord (Nøkkelord):

metakognisjon, metalingvistisk bevissthet, læringsstrategier, flerspråklighet, tredjespråkslæring, språkundervisning, lærerutdanning

Sammendrag

I denne artikkelen drøfter jeg betydningen av elevers refleksjon om språk og språklæring. Artikkelens første del gir en kort introduksjon til forskningsfeltet metakognisjon. Deretter presenterer jeg to underkategorier av metakognisjon som er særlig relevante i språkundervisningen, metalingvistisk bevissthet og bevissthet om språklæringsstrategier. I artikkelens andre del introduserer jeg hovedprinsippene i flerspråklighetsdidaktikken, gir eksempler på hvordan elevene kan reflektere over språk og språklæring i språkfagene og argumenterer for at økt vekt på metakognisjon i og på tvers av språkfagene er en nøkkel til bedre språkkompetanse hos fremtidige elever. Dette krever imidlertid et sterkere samarbeid mellom språkfagene i skole, lærerutdanning og forskning.

Forfatterbiografi

Åsta Haukås, Universitetet i Bergen

Institutt for fremmedspråk, førsteamanuensis

Nedlastinger

Publisert

2014-09-24

Hvordan referere

Haukås, Åsta. (2014). Metakognisjon om språk og språklæring i et flerspråklighetsperspektiv. Acta Didactica Norge, 8(2), Art. 7, 16 sider. https://doi.org/10.5617/adno.1130

Utgave

Seksjon

Artikler