Nasjonale prøver – hemmende styringsverktøy eller lokale redskap for praksisutvikling?
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.6249Emneord (Nøkkelord):
standardiserte prøver, nasjonale prøver, skoleutvikling, praksis, praksisarkitekturerSammendrag
Artikkelen bygger på empiri fra en studie som hadde til hensikt å undersøke hva som kjennetegner praksis(er) på skoler som over tid har oppnådd gode resul¬tater på nasjonale prøver. Studiens hensikt var å utvikle forskningsbasert kunnskap om forhold som er av betydning for å lykkes på de nasjonale prøvene og avdekke hvilken plass prøvene hadde i skolenes praksis. Data ble innhentet med bruk av kvalitative singel- og gruppeintervjuer med rektorer og lærere fra sju skoler. Det teoretiske perspektivet og funnene i studien bidrar til å kaste lys over hvordan nasjonale prøver, som inngår i skolenes praksisarkitekturer, bidrar til praksisutvikling.
Nøkkelord: standardiserte prøver, nasjonale prøver, skoleutvikling, praksis, praksisarkitekturer
National tests – inhibitory management tools or local tools for practice development?
Abstract
The article is based on empirical evidence from a study that intended to investi¬gate what characterizes practice(s) in schools that have achieved good results in national tests over time. The purpose of the study was to develop research-based knowledge about conditions that are important for the success in the national tests and to reveal the place that the tests had in the practice of the schools. Data was obtained using qualitative single and group interviews with principals and teachers from seven schools. The theoretical perspective and the findings in the study help to shed light on how national tests, which are part of the schools’ practice architectures, contribute to practice development.
Keywords: standardized tests, national tests, school development, practice, practice architectures
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.