Teologi som ulike biter og deler. Ti år med trosopplæring i Den norske kirke
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.4532Sammendrag
This article analyzes how «theology» has been understood and practised in discussions taking place in relation to the implementation of the Christian Education Reform in Church of Norway. One of the main findings is that previous research has been discursive in their way of approaching theology as an authoritative discourse. Seeking to establish theology as an internally persuasive discourse, this article argues that activities beyond what has traditionally been understood as particularly Christian practices should be included as a constituting part of the educational programs taking place in Church of Norway. Being the first article to analyze the ten first years of the Christian Education Reform, its main theoretical contribution is to demonstrate how an ANT approach can question conceptions of theology often taken for granted in this empirical field.
Keywords: Actor-Network-Theory (ANT) • Bruno Latour • John Law • Modes of Syncretism • Self-Ethnography • Conceptions of Theology • The Christian Education Reform in Church of Norway.
Nøkkelord: Aktør-nettverk-teori (ANT) • Bruno Latour • John Law • Synkretismemoduser • Selv-etnografi • Teologibegreper • Trosopplæringsreformen i Den norske kirke.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.