Med himmelen som tak Ungdom, religion og fandom
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.4771Sammendrag
In this article the phenomenon “fandom” is discussed. Fandom signifies strong fan-cultures, similar to religious charismatic movements. Trough a brief introduction to fandom research I show how the field has changed from a negative view on fans, towards a more committed fandom-research. The point of departure is ”the Beliebers” – the follower of Justin Bieber. The majority of “the Beliebers” are young girls, often portrayed as a hysterical group in the medias. Texts written by Beliebers, however, show how they create meaning, identity and a sense of belonging through their commitment. I conclude that fandom not just show how difficult it can be to divide between religion and non-religion, but rather challenges the whole concept of such a division.
Keywords: fandom, Belieber, fan, youth religion
I artikkelen diskuteres fenomenet «fandom». Fandom brukes for å beskrive sterke fan-kulturer som har mye til felles med religiøse karismatiske bevegelser. I artikkelen gis en kort gjennomgang av fandoms-forskningens historie. Denne viser utviklingen fra et overveiende negativt syn på fans til et mer positivt forskerengasjement. Startpunktet for artikkelen er «the Beliebers» – Justin Biebers fans. Majoriteten av disse er unge jenter, ofte fremstilt av mediene som en gråtende og hylende masse. Tekstutdrag fra noen av de norske Bieber-tilhengerne viser imidlertid at deres interesse for Bieber er med på å gi dem identitet, mening og tilhørighet i livet. Artikkelen konkluderer med at fandom ikke bare viser hvor vanskelig avgrensningen mellom religion og ikke-religion er, men utfordrer selve ideen om at en slik avgrensning er mulig.
Nøkkelord: fandom, Belieber, fan, ungdomsreligion
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.