Rom og reiser i RLE Innspill til pluralistisk og gjestfri RLE-didaktikk
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.5498Sammendrag
Abstract
According to the curriculum the Norwegian religious education subject should be «objective, critical and pluralistic» (Curriculum for Religion, Philosophies of Life and Ethics 2008). In spite of this, normality constructs in RE can lead to othering and exoticism. This article discusses pluralistic RE. It is based on findings from the PhD project «Hindu children in Religious Education in Norway. Agency, othering and constructs of normality». The findings from the project provide specific knowledge of Hindu children’s experiences with RE in Norway. This knowledge has raised critical questions about normality constructs and also laid the groundwork for a larger discussion of issues related to children and RE more generally. This article focuses on certain aspects of pluralistic RE: how to develop a pluralistic and hospitable RE and to avoid othering and exoticism, using examples about iconography, religious practice and the significance of space.
Keywords: Pluralistic RE • Hindu children • normality constructs • spatial turn • hospitality • dialogue • visual culture
Nøkkelord: Pluralistisk RLE-didaktikk • Hindubarn • Normalitetskonstruksjoner • Den romlige vendingen • Gjestfrihet • Dialog • Visuell kultur
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.