Barnesentrert pedagogikk i barnehagen
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.5861Sammendrag
Artikkelen undersøker kva som kjenneteiknar barnesentrert pedagogikk i barnehage og samfunn, og kva konsekvensar ei slik pedagogisk retning kan ha for barn i vår tid som ofte blir omtala som den postmoderne tidsalderen. Barnesentrert pedagogikk blir for det første omhandla ved å bli definert teoretisk, knytt til danningsteoriar og den didaktiske trekanten. For det andre blir det vist til historiske trekk ved samfunn og kultur som kan ha støtta opp under utvikling av denne typen pedagogikk i barnehagen. For det tredje presenterer artikkelen nyare empirisk forsking som problematiserer om pedagogiske retningar førekjem i reindyrka form eller som hybridar. Til saman legg dette grunnlag for drøfting av om barnesentrert pedagogikk både underbygger narsissistiske tendensar og gir barn eit for stort ansvar for eiga utvikling og læring.
Nøkkelord: danning, narsissisme, sjølvverksemd, hybrid pedagogikk, didaktikk, barnehage
Abstract: The article looks into the concept of child-centered pedagogy in kindergarten and society and what consequences these pedagogical directions might have for children in our time. Child-centered pedagogy will firstly be theoretically defined through educational theories and the didactic triangle, secondly, through historical aspects of society and culture that might have helped the development of this type of pedagogy in kindergarten. Thirdly, the article presents recent empirical research questioning whether pedagogical directions appear in pure form or as hybrids. Together, this creates a foundation for a discussion of whether child-centered pedagogy both substantiates narcissistic tendencies and gives children too much responsibility for their own development and learning.
Key words: education (Bildung), narcissism, self-activity, hybrid pedagogy, didactic, kindergarten
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.