Vurdering for læring – en trojansk hest i skolen?

Forfattere

  • Nils Rune Birkeland Universitet i Agder

DOI:

https://doi.org/10.5617/sakprosa.6023

Emneord (Nøkkelord):

evaluering, vurdering for læring, kritisk diskursanalyse, OECD, NPM, skolestyring, pedagogisk praksis

Sammendrag

Artikkelen undersøker hvordan gevinster ved evaluering og vurdering fremstilles i en autorativ OECD-tekst som evaluerer norsk skole. Undersøkelsen benytter kritisk diskursanalyse som metodisk utgangspunkt og trekker fram tre ulike praksiser knyttet til virksomheten i skolen i denne sammenhengen: Utdanningspolitisk forvaltningspraksis, pedagogisk praksis og forskningspraksis. Analysen viser at tekstens rekkevidde og utøvelse av autoritet går ut over den utdanningspolitiske forvaltningspraksis den er del av og også griper inn i skolens pedagogiske praksis. Dette skjer ved å skape legitimitet gjennom forskningspraksis, knyttet til fenomenet vurdering for læring. Drøftingen handler om i hvilken grad evalueringstekster mer allment bidrar til å endre handlingsrommet til aktørene i skolesystemet, og om hvilke muligheter aktørene som opererer innenfor den pedagogiske praksis har til å bevare sin autonomi under påvirkning av resultat- og målstyringstenkningen som preger New Public Management-paradigmet.  

This article investigates how benefits of evaluation and assessment are portrayed in a premise providing OECD-text evaluating the Norwegian school system. The investigation employs Critical Discourse Analysis as methodological stance, emphasising three different practices associated with the operation of schooling: Educational policy-administration practice, pedagogical practice, and research practice. The analysis finds that the scope and authority of the text is expanded from its rooting in the educational policy-administration practice, interfering with pedagogical practice. This process is legitimised by research practice’s affiliation with the phenomenon assessment for learning. The final discussion deals with to which extent evaluation texts in general constrains school professionals’ vocational movement. It also investigates which possibilities actors operating inside pedagogical practise have protecting their autonomy influenced by results-based accountability and management by objectives, originating from the New Public Management-paradigm

Nedlastinger

Publisert

2018-09-07